Dizel Motorun Ömrünün Kısa Olmasının Sebebi!

Tarih : 08 Şubat 2020, Cumartesi 11:44 Son Güncelleme : 08 Şubat 2020, Cumartesi 11:44
Dizel Motorun Ömrünün Kısa Olmasının Sebebi!

Dizel otomobil daha mı kârlı? Peki, dizel motorun ömrü neden daha az? Dizel mi yoksa benzinli mi kullanmak lazım? Dizelin dezavantajı olabilir mi… Bu soruların cevabı mazot fiyatı ve dizel motorun ömründe saklı.

Kaynak : Medya Alemi Editör : Medya Alemi

Dizel Motorun Ömrü Neden Daha Kısa

Ülkemizde de dünyanın genelinde de sıklıkla tercih edilen motor tipi dizel şüphesiz. Bunun en önemli etkeni de dizel yakıtın nispeten uygun olması. Mazot tüketiminin benzinli motorlara oranla daha uygun seviyede olduğunu da belirtmek gerekiyor. Bu etkenlerin doğal sonucu olarak da Türkiye gibi yakıtın pahalı olduğu ülkelerde dizel motorlu araçlar diğerlerine oranla daha çok tercih ediliyor. Ancak işin başka boyutları da var. Yani “dizel ekonomiktir” demek biraz havada kalan bir cümle. Çünkü dizel aracın bakım süresi daha kısa, dizel motorun ömrü daha kısa ve dizel yakıt tüketen araçlar çevreye daha fazla zarar veriyor. Ayrıca dizel araçlar benzinlilerden biraz daha pahalı. Peki, dizel motorun ömrü neden daha kısa?

Dizel Motorlar Hakkında

Dizel motorların benzinli motorlara göre yapısal farklılıkları bulunuyor. Benzinli motorlardaki ateşleme yaparak yanmanın aksine, dizel motorlarda yakıt sıkıştırılarak yüksek hızla püskürtülüyor ve herhangi bir ateşleme ihtiyaç olmadan yakıtın tutuşması sağlanıyor. Sürtünmeden faydalanarak yapılan bu ateşlemeden kaynaklı olarak da benzinli araçlarda verim %20 civarında gezinirken dizel motorlarda aynı koşullar altında verim %40 civarında. Sadece bu bile neden dizel motorun tercih edilir olduğunun büyük bir göstergesi.

Dizel Motorların Ömrü Neden Daha Kısadır?

Dizel motorlarda yanmanın daha kuvvetli olduğunu söylemiştik. Bu durum, dizel araçlarda çekişin fazla olması ayrıcalığını getirir. Buna rağmen motor malzemesinin daha dayanıklı olabilmesi için yapılan geliştirmelerle ağırlık daha fazla hale gelmiştir. Metal ağırlığı fazla olduğu için de dizel motorlar fazla devir yapamaz ve kesilirler. Devrin 4000’den daha hızlı olamadığını da belirtmeden geçmeyelim.

Yanmanın yüksek ve metalin ağır olduğu dizel motorlarda sorunlar da doğal olarak fazlalaşıyor. Her ne kadar dizel yakıt benzine oranla yağlanma özelliği daha fazla olan bir yapıya sahip olsa da zaman içerisinde, motordaki yanmanın kuvveti iç parçalara zarar veriyor. Metal performansındaki bu düşüşlerle birlikte dizel motorların ömrü de doğal olarak daha kısa oluyor.

Düzenli bakım ve doğru kullanımlarla motor dayanımı süresi arttırılabilmekle birlikte dizel motorların ömrü ortalama 400 – 500 bin kilometre aralığındadır. Kullanım dışı amaçlarla ya da bozuk yol koşulları gibi etkenlerin sık olduğu kullanımlarda motorun ömrünün daha az olacağını unutmamak gerekir. Düz yol ve standartlara uygun olan kullanımlarla birlikte düzenli olarak bakıma tabi tutulan dizel motorların ise bahsettiğimiz 500 bin kilometrenin de üstüne çıkabileceğini belirtelim. Yine de durum aksamdaki bileşenlerin yüksek ve yoğun yanma ile alakalı olarak daha kolay aşınacağını, bozulup kırılabileceğini de unutmamalıyız.

Yakıt ile ilgili performansı düşünüldüğünde gerçekten ciddi tasarruf sağlayan dizel motorların yapılarından dolayı parça maliyetlerinin yüksek olduğunu unutmamak gerek