İpsos KMG 2010/5 Analizi

Tarih :25 Haziran 2010, Cuma 14:27 Son Güncelleme :25 Haziran 2010, Cuma 14:27

Türkiye’nin radyo mecrasına yön veren İpsos KMG 2010 yılından itibaren üçer aylık sonuçlarını aylık olarak göndermeye başladı.Her ayın değişimini önceki iki ayın verileri ile birleştiriyor ve her ay üçer aylık değişimleri sektörle paylaşıyor. Bu değişiklikle beraber radyo mecrasında her ayın yirmisinde hareketler günler yaşanıyor.


Haziranın sonlarında gelen son İpsos Kmg verileri 2010 / 5 yani 2010 yılı Mayıs verileri Mart – Nisan – Mayıs dönemini kapsadı. Bu araştırma verilerinde hem yerli hem de yabancı radyolar epey bir düşüş gösterdi.Yaklaşık iki aydır benim de yakından takip ettiğim ve yakındığım “reklam kirliliği”nin reytinglere olan yansımaları yavaş yavaş kendisini göstermeye başladı.Yoğun reklam yayınlayan ulusal radyolar ciddi bir düşüş yaşadı.

Kral Fm :124.000
Süper Fm : 148.000
Slow Türk : 91.000
Best Fm : 112.000
Alem Fm : 85.000
Radyo D : 20.000
Show Radyo : 31.000
Metro Fm : 53.000 kişi kaybetti. 

Bu düşüş radyolar için ciddi bir vurgun oldu ve zirve yarışında olan radyolara yara verdi.

Yabancı radyolarda yayın estetiğine inanılmaz önem veren ve reklam süreleri dahil olmak üzere diğer radyoların önemsemediği pek çok şeye dikkat eden Fenomen 43.000 kişi kazandı ve Power Fm’in ardından Türkiye’nin en çok dinlenen ikinci yabancı müzik radyosu olmayı başardı. Böylece Türkiye’nin en çok dinlenen iki yabancı radyo radyosu Power Medya Grubunun Power Fm’i ve Radyo Fenomen’i oldu.Herkes Power Fm’in büyük bir dinleyici kaybedeciğini sanıyordu ama öyle olmadı, şahsen bende öyle olmayacağını biliyordum.Bunun sebebi ise çok net : “Güçlü Marka Yönetimi”. Serbest piyasa ekonomisinde artık kurumsallık ve marka değeri kavramı çok önemli bir kavram. Bu , medya endüstrisinin en önemli konusu.Onun için hiç kimse Power Fm’in öyle kolay kolay düşeceğini filan sanmasın hayal olur.

Türkçe müzik yayını yapan radyolar arasında eğer Kral Fm’i bir kenara bırakırsak Power Türk 2 yıldır elinde tuttuğu liderliği korumaya devam ediyor. Yayın estetiğine verdiği önem ve özellikle etkinliklerde gösterdiği yüksek performans ile Türkiye’nin en güçlü markası olmayı başaran Power Türk onu takip eden Süper Fm’le arasındaki farkı 277.000 kişiye çıkarttı ki bu fark kim ne derse desin öyle kolay kolay kapanacak cinsten bir fark değil.

Türkçe müzik yayını yapan radyolar arasında ilk kurulduğu günden itibaren yükselişine devam eden Radyo Turkuvaz inanılmaz çıkışına devam ediyor. Son araştırmada da 83.000 kişilik bir erişim kazanarak Türkiye sıralamasında 11.sıraya çıktı.11.sıraya çıkmanın ötesinde Show Radyo ve Radyo Viva’nın yakasına da yapıştı. Turkuvaz’ın erişimi 704.000 kişi iken onun önündeki Show Radyo’nun erişimi 708.000 kişi.Yani bir sonraki KMG’de Radyo Turkuvaz’ın onunculuğa çıkması sürpriz olmaz.

İkinci Ligte Çıt Yok

Radyo mecrasında yukarıdakiler ve aşağıdakiler şeklinde bir tanımlama var artık. Bunun oluşmasında biraz da İpsos Kmg’nin de rolü oldu. Sektör yukarıdakiler ve aşağıdakiler diye ikiye ayrıldı ve özellikle aşağıdakiler kendi aralarında kilitlendi, aslında kilitlenmeyi de hakettiler çünkü hiç ama hiç bir şey yapmıyorlar , sadece oturuyorlar.

Türkiye’nin en zengin radyo patronunun astronomik paralar harcadığı Pal Station bir türlü istenen çıkışı yakalayamıyor , erişimini 8 bin kişi arttırmasına rağmen hala Türkiye geleninde 56 sırada.

Karma Grubu radyoları düşüşüne devam ediyor, grubun en başarılı radyosu Radyo Alaturka 27.000 kişi kaybederken , Karma Love 105 sırada , Karma Türk ise 61 sırada, maalesef ikisi de hatalı yayın stratejilerinin ceremesini çekiyor. Son dört yılda bu kadar büyük paralar harcanmasına rağmen bu grubun radyoları bir türlü yukarıya çıkamadı. Benzer bir durum Best Fm’in ikinci radyosu Radyo 1 ve Doğuş Grubunun iddialı radyosu N101’de de yaşanıyor. Radyo 1 , 18 bin kişi kaybederken , N 101 , 10 bin kişi kaybetti.2008 yılında ciddi bir atılım yapan Radyo Mega ise 2010 yılının düşen radyolarından biri olmaya devam etti ve 69 sırada kaldı.Bunlara ek olarak Anadolu radyoları var ki onların hali tamamen içler acısı..Anadolu radyoların İpsos KMG’nin 121 radyoluk sıralamanın 60 ile 120 aralığında yığılmış durumdalar. Üçer , dörder bin kişilik minik artışlarla avunuyorlar. Ne reklam pastasından ciddi bir pay alabiliyorlar ne de İpsos KMG sıralamasında kayda değer bir yere gelebiliyorlar. Ben bu duruma da üzülüyorum, Anadolu insanı radyolarına sahip çıkmıyor mu anlamıyorum. Benzer durum futbol takımlarında da var, nasıl ki Anadolu takımları boş tribünlere top oynuyorsa Anadolu’da yayın yapan radyolarda yüksek reyting alamıyorlar , en azından İpsos KMG verilerinde öyle gözüküyor.