Tarkan’ın Albümünde Yapılan Stratejik “Hata”

Tarih :10 Mart 2016, Perşembe 00:17 Son Güncelleme :10 Mart 2016, Perşembe 00:17

Tarkan uzun yıllardır kendisinden beklenen alaturka albümünü nihayet müziksevere sundu. “Ahde Vefa” adlı albüm Tarkan’ın albümlerinin dağıtımcı müzik şirketi konumunda olan DMC tarafından müzik kamuoyuna radyolar aracılığı ile sunuldu.


Albüm piyasaya sunulmadan bir gün önce 10 Mart 2016 Perşembe günü URYAD ile yapılan anlaşma ile radyolara eş zamanlı servis edildi. Buraya kadar her şey mükemmel ama bana gelen basın bülteninde iki paragrafa fena takıldım

Paragraf 1:
“AHDE VEFA, 10 MART Perşembe günü müzik marketlerden önce URYAD (Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği) ile DMC ‘ğin yaptığı işbirliği sonucunda ulusal radyoların dinleyicisine sunuldu.”
Soru: İşbirliği ne demek ? URYAD ile bir müzik şirketinin iş birliği yapması ne anlama geliyor?

Paragraf 2:
“URYAD yaptığı açıklamada “Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği olarak dinleyicilerimizin kaliteli müzikle buluşmasını sağlamaktan daima memnuniyet duyuyoruz. Özellikle Sevgili Tarkan gibi değerli sanatçımızın AHDE VEFA albümüne Radyo yayınlarımızla destek vermeyi görev olarak görüyoruz.” Dedi. “

Soru: “Tarkan gibi değerli bir sanatçımıza destek vermek” ne demek? Tarkan kesinlikle Türkiye’nin en değerli sanatçılarından biri ona şüphemiz yok. Ama diğerleri nedir? Mesela X bir şarkıcı “ben daha değerliyim” derse ne olacak. Bu söylem haksız rekabet doğurmadı mı?
Bu iki paragrafı okuyunca stratejiyi çözdüm. Tarkan ve ekibi Alaturka bir albümün radyolarda çalmayacağını bildiği için radyoları yanına çekmek için URYAD adlı Türkiye’de radyo ölçümlenme sistemini oturtmaya çalışan kurumu yanına almak istemiş. Böylece URYAD ile beraber yapılan bu işbirliği ile radyoların Tarkan’ın alaturka şarkılarının çalınmasını sağlamak istemiş.

İkinci paragrafı okuyunca ise tamamen şaşırdım. URYAD asıl misyonu olan “radyo dinlenme ölçümleme sistemini oturtup radyo mecrasının büyümesini sağlamak”tan çıkıp müzik yayıncılığı promosyonuna başlamış.


Bana bu pazarlama stratejisi çok amatör geldi. Buradan sektörde ki değerli ve değersiz arkadaşlarla bunu paylaşmak istiyorum:

1. Tarkan’ın Alaturka albümüne çok sevindim. Allah kendi öz kültürüne sahip çıkan ve unutulmaya yüz tutan Türk sanat musikisine sahip çıktığı için Tarkan’dan razı olsun. Bugün Türkiye’nin öz kültürünü yok etmek isteyen ana akım radyo ve televizyonlar birer kültür düşmanı gibi davranarak Alaturka müziğinin unutulması için çaba sarf ederken Tarkan kendi özüne değer verdi. Dolayısıyla Tarkan’a lafım yok.

2. DMC son yılların en iyi müzik şirketi. Müthiş iletişim stratejilerine imza atıyor. Müziğe yön veren bir firma. Radyoların Tarkan’ın şarkılarını alaturka olduğu için çalmayacağını bilecek kadar da akıllı. Ama gidip ulusal radyoların patronları tarafından kurulan ve sektörde sadece ulusal radyoların haklarını temsil ettiği iddia edilen URYAD’la böyle bir çalışma yapması çok anlamsız. Koca Tarkan ve DMC bu duruma mı düşecektin sen? Resmen “ne olur benim şarkımı çalın”a geldi iş yakışmadı iki büyük markaya.

3. Radyolar bu albümü çalacak mı? Kocaman bir “HAYIR !” Çünkü radyolar sadece pop çalıyor. Çünkü radyolar daha önce de defalarca söylediğim gibi Powertürk ne yapıyorsa onu yapıyorlar. Bir gün Powertürk amuda kalkarsa onlarda aynı şeyi yaparsa şaşırmayacağım.

4. Peki, radyoların bu şarkıyı çalmaması Tarkan’ın tirajını etkileyecek mi? Kocaman bir “HAYIR” daha. Tarkan’ın bu albümü yine satacaktır. Çünkü insanlar radyodan müzik dinleyip mal ve ürün satın almıyorlar.

5. Peki, URYAD’ın bu işte işi ne? İşte bunu anlamadım. Reyting ölçüm sistemi hala yerine oturmadı. Yoksa hala sistem mükemmel işliyor da benim mi haberim yok. Hala ölçümlenen radyo sayısı 40 küsur. Bu ülkede binin üzerine radyo var İpsos KMG hiç olmazsa 100leri geçebilmişti. Yerel radyoların hakları hala havada. Yerel radyo mecrası kan ağlıyor. URYAD sen radyo dinleme araştırmalarını bir yere getirip, radyo mecrasının reklam harcamalarından aldığı payı arttırmak ve mecranın büyümesi için kurulmadın mı? Bunlar bitti de şimdi müzik yayıncılığı teşvikine mi başladın? Bunu yapmaya değil URYAD’ın hiçbir bağımsız kuruluşun hakkı yoktur.
Hala oturmamış bir radyo ölçüm sistemi var Türkiye’de. Radyo mecrası hala düşüşte. Reklam pastasından aldığı pay hala artmadı. Yani URYAD’ın daha yapacak çok ama çok işi var. Bunlarla ilgilenirse çok daha iyi olacak. Onlarla ilgilenirse çok daha iyi olacak.


Bir şey daha sormak istiyorum. URYAD’a üye olmayan radyoların bunda suçu nedir? Mesela Konya, Urfa, Trabzon ve diğer illerdeki yerel radyolar. Onlar Tarkan şarkısı çalmayacak mı? Neyse ki DMC akıllıca davrandı ve sadece Uryad’a üye olan değil tüm radyolar servis etti şarkı örneklerini. Böylece URYAD tekelinden çıktı iş.Ama DMC farkında olmadan URYAD’ın Tarkan üzerinden reklamını da yaptı. Çünkü servis edilen basın bülteninde URYAD’la yapılan iş birliğinden bahsedildi.

Sonuç ne oldu
Radyolar bu dinleti promosyon olayını fazla önemsemedi. Sadece birkaç radyo yer verdi. Bunlar arasında alaturka müziğe bir kamu yayıncısı edasıyla değer veren TRT kurumunun radyosu yer aldı. TRT FM’de yayınlanan İzmir Yapımı “Günaydın Türkiye’m” programı Tarkan’ın “Ahde Vefa” albümüne hak ettiği değeri verdi ve bu albümde yer alan kısa dinletileri yayınladı, hatta öncesinde bunun duyurusu da yaptı. Buradan Zafer Akçay ve ekibini tebrik ediyorum.
Son sözüm Tarkan’ın ekibine:

Yanlış yaptınız baba…
Ben olsaydım bu albümün promosyonunu sosyal medya üzerinden yapardım. Dünyanın en büyük Youtube kanalı elinizde. netD ‘ye özel bir albüm videosu yüklerdim. Tarkan’ın kendi mesajının yer aldığı bu videoda Tarkan’ın şarkılarını kısa birer cümle ile stüdyo ortamında anlatmasını sağlardım. Beş on dakikalık bir Youtube videosu hazırlardım. Bak o zaman ne ses getirirdi iş. İlle de radyoyu mu kullanmak istiyorsunuz? Tamam O zaman radyolara reklam verirdim. Ve o reklam spotunu aynı saate tüm radyolarda yayınlatırdım. Radyo spotununda “Tarkan’ın “Ahde Vefa” albümünü dinlemek için “bugün şu saatte” ya da “şimdi” Youtube kanalımızı tıklayın derdim.” Reklam spotunda da şarkılardan bir tanesinden kısa bir dinleti verirdim. Şarkıyı da radyoda bu vesile ile yayınlatmış olurdum.

Dünya değişirken Türkiye’nin de değişmesi şart artık. Bunu yapan yapıyor. DMC çok iyi yapıyor bunu, Tarkan’da bugüne kadar çok iyi yaptı bunu.

En son sözüm ise “umumi efkar”a:
Türk radyoculuğunu oligopol krallığa çevirmek isteyenler bunu az az başarıyorsunuz belki. Ama şunu bilin buna menfaat dünyası izin verse de Allah izin vermez. Sektör bitiyor diye timsah gözyaşları dökenlerin bu sektörü bitirmek için verdikleri çabaları ve bunun karşılığında kazandıkları rantları biliyoruz. Allah onları öyle bir çıkartır ki.. Bir andan “ne oldum abi” derler. Hesaplar öbür dünyaya bile kalmaz.